|
|
|
|
|
Νίκος Κεσσανλής (1930
- 2004) |
|
|
|
Σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών
(1950 - 1955) με το Γιάννη Μόραλη και παράλληλα
εργάστηκε ως βοηθός κοντά στο Γιάννη Σπυρόπουλο και το
Νίκο Νικολάου. Το 1952 πήρε μέρος στην Πανελλήνιο με
τρία έργα. Συνέχισε τις σπουδές του στη Ρώμη, στη Σχολή
Συντήρησης Έργων Τέχνης, και δούλεψε ως συντηρητής στις
εργασίες αποκατάστασης των τοιχογραφιών στο ναό των
Eremitani στην Πάντοβα. Παρουσίασε την πρώτη του ατομική
έκθεση το 1957 στην γκαλερί "Obelisco" της Ρώμης, τον
κατάλογο της οποίας προλόγισε ο τεχνοκριτικός Giulio
Carlo Argan, ενώ το 1958 εξέθεσε στην Μπιενάλε της
Βενετίας το πρώτο του "άμορφο" έργο. Στην Ιταλία
δημιούργησε την Ομάδα Σίγμα μαζί με τους Γιάννη Γαϊτη,
Δημήτρη Κοντό, Βλάση Κανιάρη και Κώστα Τσόκλη. Το 1959
τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο Amedeo Modigliani στο
Λιβόρνο και αποφάσισε να εγκατασταθεί μόνιμα στο Παρίσι,
όπου και συνδέθηκε φιλικά με τον Pierre Restany. Το 1961
κέρδισε το ευρωπαϊκό βραβείο Premio Lissone και τιμητικό
έπαινο στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο. Το ίδιο έτος
παρουσίασε τις "Χειρονομίες" στην γκαλερί "J" και το
1962, χρονιά και της πρώτης του παρισινής ατομικής
έκθεσης, τους "Τοίχους" σε ομαδική έκθεση ελλήνων
καλλιτεχνών στο Παρίσι, ενώ παράλληλα συνέχιζε να
εκθέτει και στην Ιταλία. Το 1964 έλαβε μέρος με την
πρώτη του "Λευκή Χειρονομία" στο Mercato d' Arte της
Φλωρεντίας, ενώ σεντόνια θα παρουσιάσει και σε ατομική
του έκθεση στη Ρώμη αλλά και στο Θέατρο La Fenice της
Βενετίας, στο πλαίσιο της Μπιενάλε. Ταυτόχρονα
πειραματίζεται με τη φωτογραφία και το 1965 παρουσιάζει
στο Βερολίνο, το Παρίσι και τη Ρώμη τις "Φαντασμαγορίες
της ταυτότητας". Την ίδια εποχή σχηματίζεται η ομάδα της
mec art από καλλιτέχνες όπως οι Di Bello, Bertini,
Rotella, Mariani, Beguier, Jacquet υπό την εποπτεία του
Restany. Το 1966 δημιουργεί τις "Αναμορφώσεις" με τη
χρήση επιδιασκόπιου και χρώματος και θα ακολουθήσουν οι
"Μεταδομές". Το 1978 μετέχει στην έκθεση των Νέων
Ρεαλιστών στη γκαλερί "Ζουμπουλάκη". Το 1981 εκλέγεται
καθηγητής στην ΑΣΚΤ και εγκαθίσταται οριστικά στην Αθήνα
στις αρχές του επόμενου χρόνου. Διετέλεσε επίσης
πρύτανης της Σχολής έως το 1996. Το 1987 παρουσίασε τη
σειρά με τις "Λεύκες" στην Πινακοθήκη Πιερίδη, και το
1988 εκπροσώπησε μαζί με το Βλάση Κανιάρη την Ελλάδα
στην Μπιενάλε της Βενετίας και πήρε μέρος στην Ολυμπιάδα
Τεχνών της Σεούλ. Το 1996 παρουσίασε τα "Τσιμέντα" και
για πρώτη φορά στην Ελλάδα ολοκληρωμένες τις "Χειρονομίες"
στην γκαλερί "ΑΔ".
Καλλιτέχνης ανήσυχος, που δεν παύει να
πειραματίζεται με τεχνικές και μεθόδους, κατόρθωσε να
υπερβεί τα παραδοσιακά ζωγραφικά μέσα και να βρίσκεται
στο προσκήνιο της πρωτοπορίας καθ' όλη την πορεία του,
από το informel και τη mec art έως τα φωτομηχανικά του
έργα σε ευαισθητοποιημένο πανί ή τσιμέντο.
www.nationalgallery.gr |
|
|
|
|
|
Nikos Kessanlis (1930 - 2004) |
|
|
|
He studied painting at the School of Fine Arts
(1950-1955) under Yannis Moralis and at the same time
worked as an assistant to Jannis Spyropoulos and Nikos
Nikolaou. In 1952 he took part in the Panhellenio,
exhibiting three works. He continued his studies in Rome
at the School for the Preservation of Works of Art and
worked as a preservationist on the works for the
restoration of the wall paintings in the church of the
Eremitani in Padua. He presented his first solo show in
1957 at the Obelisco gallery in Rome, the catalogue of
which had a preface by the art critic Guilio Carlo Argan
while in 1958 he exhibited his first informel work at
the Venice Biennale. In Italy he created the Gruppo
Sigma along with Yannis Gaitis, Dimitris Kontos, Vlassis
Caniaris and Kostas Tsoclis. In 1959 he was awarded the
first Amedeo Modigliani Prize in Livorno and decided to
settle permanently in Paris where he had cordial
relations with Pierre Restany. In 1961 he won the Premio
Lissone European Prize and honorable mention at the Sao
Paolo Biennale. The same year he presented Gestures at
the J gallery and in 1962, the year of his first solo
show in Paris, Walls in a group exhibition of Greek
artists in Paris while at the same time continuing to
exhibit in Italy. In 1964 he took part, with his first
White Gesture, in the Mercato d'Arte in Florence, while
he would also present works made of sheets in his first
solo show in Rome as well as the La Fenice Theater in
Venice, in the context of the Biennale. At the same time
he was experimenting with photography and in 1965
presented in Berlin, Paris, and Rome the Phantasmagorias
of Identity. During that same period he formed the Mec
Art Group made up of artists such as Di Bello, Bertini,
Rotella, Mariani, Beguier and Jacquet under the
supervision of Restany. In 1966 he created Reformations
with the use of an epidiascope and color and this was
followed by Meta-Structures. In 1978 he took part in an
exhibition of the New Realists at the Zoumboulaki
gallery. In 1981 he was elected professor at the Athens
School of Fine Arts and settled permanently in Athens at
the beginning of the following year. He also served as
Rector of the School until 1996. In 1987 he presented a
series of his Poplars at the Pieridis Gallery while in
1988 he represented Greece, along with Vlassis Caniaris,
at the Venice Biennale and took part in the Olympiad of
Art in Seoul. In 1996 he presented Cements and for the
first time in Greece the complete Gestures series at the
gallery AD.
A restless artist, who never stops experimenting with
techniques and methods, he has managed to transcend
traditional painting materials and has found himself on
the forestage of the avant garde throughout his career,
moving from informel to mec art and then on to his
photomechanical works done on sensitized cloth or
cement.
www.nationalgallery.gr |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|