|
|
|
|
|
Δημήτρης
Αληθινός
(γ. 1945) |
|
|
|
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1945 και σπούδασε ζωγραφική στην
ΑΣΚΤ, (1968–1970) με τον Νίκο Νικολάου. Συνέχισε με
σπουδές στην Accademia di Belle Arti της Ρώμης
(1970-1974) και στο Παρίσι, στην École Speciale
d’Architecture (1976-1980).
Οι πρώτες του ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα (1972,
Δεσμός και 1973, Ώρα), με κατασκευές και εικαστικές
δράσεις, εντάσσονται στο πολιτικοποιημένο κλίμα των
πρωτοποριακών (και συχνά προκλητικών) καλλιτεχνικών
εκδηλώσεων της περιόδου της δικτατορίας. Την ίδια
περίπου εποχή αρχίζουν και οι παρεμβάσεις του σε
δημόσιους χώρους (Πλαστικές Δράσεις στον Χώρο), σε
διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις.
Το έργο του περιέχει αναφορές σε πολιτισμικά και μυθικά
σύμβολα διαφόρων εποχών, που τονίζουν τις πολλαπλές
διαστάσεις της καλλιτεχνικής πράξης σε διαχρονική
κλίμακα. Από τη δεκαετία του 1980 ξεκινάει τις
Κατακρύψεις, τελετουργικές δράσεις σε διάφορα σημεία του
πλανήτη, σε δημόσιους χώρους ή μέσα σε αίθουσες τέχνης,
μουσεία κ.λπ., όπου τα έργα (συνήθως εγκαταστάσεις
μεγάλων διαστάσεων) τοποθετούνται κάτω από το έδαφος,
καταθέτοντας ένα σχόλιο για την έννοια της μνήμης και
του χρόνου. Περισσότερες από 170Κατακρύψεις έχουν
πραγματοποιηθεί μέχρι στιγμής σε διάφορα μέρη του κόσμου.
Από το 1993 είναι σε εξέλιξη το project του Συνεργασίες
με Άλλους Πολιτισμούς, μια σειρά διαπολιτισμικών επαφών,
μέσα από τις οποίες το έργο τέχνης συναντά την
καθημερινή ζωή μακρινών κοινωνιών, τα ήθη και τις
θρησκευτικές τους τελετές.
Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα σε διεθνείς διοργανώσεις
όπως: Μπιενάλε Νέων στο Παρίσι (1980), Μπιενάλε του Sao
Paulo (1983), Μπιενάλε Κωνσταντινούπολης (1989) και
Μπιενάλε Βενετίας (1997 μαζί με τους Στ. Αντωνάκο, Αλ.
Ψυχούλη και Θ. Τότσικα), όπου πραγματοποίησεΚατάκρυψη
στον περίβολο του ελληνικού περιπτέρου. Έχει δημοσιεύσει
άρθρα για την τέχνη και έχουν εκδοθεί τέσσερα
λογοτεχνικά του βιβλία. Από τις εκδόσεις Εστία
κυκλοφορούν η συλλογή διηγημάτων του «Ιστορίες ενός
Ρευστού έργου» (1997) και το μυθιστόρημά του «Αν δεις το
Χρόνο πες του ότι πέρασα» (2008).
Έχει προσκληθεί ως καλλιτέχνης ερευνητής στο Center for
the Study of World Religions (CSWR) - Harvard
University, στο Syracuse University – Syracuse N.Y, στο
Savannah College for Art end Design (SCAD) – Georgia
στην Accademia di Belle Arti – Bologna κ.α.). Από το
2010 είναι καλλιτεχνικός σύμβουλος του Ιδρύματος Fetzer
στις ΗΠΑ. |
|
|
|
|
|
Dimitris Alithinos (b.
1946) |
|
|
|
From 1968 to 1970 he
studied painting at the Athens School of Fine Arts (Nikos
Nikolaou’s workshop). In 1973 he graduates from Rome’s
Accademia di Belle Arti (L. Montanarini’s workshop) and
in 1980 from the Ecole Speciale d’Architecture in Paris
(F. Mosca’s workshop). His oeuvre includes painting,
collage, prose, artistic actions/happenings,
constructions and installations, as well as
environmental interventions. In the early Seventies he
begins his artistic course in terms of exhibitions – at
the Desmos gallery and elsewhere. From 1973 until 1979
he realises a series of artistic actions in the urban
settings of European cities and interventions in public
buildings with the aim to save the concept of the
language of painting, and to be actively engaged with
social space. In 1979 he presents the work ‘Artistic
Action – Script in Space’ at Desmos gallery, via which
he proposes a move away from the established commercial
art space and instead a move towards a more direct
communication with the public. In the early Eighties, he
creates the groups of works Baroxysme and Moments in
Times. He starts to distance himself from the idea of
the work as action and from the physical intervention of
the artist. In 1981, via his encounters with forgotten
civilisations, he begins his Concealments of various
objects in different places around the world. From 1993
he develops further the intercultural and timeless
nature of his quests. He begins his Collaborations with
the Cultures of the world, via which he actively
participates in people’s everyday and religious lives.
He has presented his work internationally in a multitude
of solo and group exhibitions (Paris Biennale of Young
Artists, 1980, Sao Paulo Biennale, 1983, Istanbul
Biennale, 1989, Venice Biennale, 1997, Dimitris
Alithinos: A Retrospective, National Museum of
Contemporary Art, 2013, et al). Lives and works in
Athens.Source:
muhka.be |
|
|
|
|
|
|
|
|