|
Ο Κώστας Κουλεντιανός (1918-1995) γεννήθηκε στην Αθήνα
στις 21 Δεκεμβρίου του 1918. Σπούδασε στην Σχολή Καλών
Τεχνών ΑΣΚΤ (1936-1939). Φοιτητής ακόμα, γίνεται
εθελοντής στο αλβανικό μέτωπο και στη συνέχεια
συμμετέχει στην Αντίσταση (1941-1944). Χάρη στην
πρωτοβουλία του Οκτάβιου Μερλιέ φεύγει για το Παρίσι τον
Δεκέμβρη του 1945, με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης.
Μετά από ένα σύντομο πέρασμα από τη σχολή
Des Beaux Arts
κι από το εργαστήρι του
Zadkine
στην
Grande Chaumiere,
εγκαταλείπει την ακαδημαϊκή αντίληψη της γλυπτικής που
του είχε εμφυσήσει η ΑΣΚΤ. Το 1947, η γνωριμία του με
τον
Henri Laurens,
υπήρξε καθοριστική για την πορεία του: βρήκε αμέσως τη
θέση του στους κύκλους των μοντέρνων καλλιτεχνών.
Από το 1952 αρχίζει να δουλεύει το σίδερο. Το 1962 κάνει
την πρώτη του ατομική έκθεση στην περιώνυμη τότε
Galerie de France.
Ταυτόχρονα αρχίζει να συνεργάζεται με αρχιτέκτονες
φτιάχνοντας μεγάλα γλυπτά για δημόσια κτίρια και
ανοιχτούς χώρους καθώς και επαναλαμβανόμενα διακοσμητικά
στοιχεία σε γύψο, τσιμέντο ή μπετόν. Το 1966 μεταφέρθηκε
στην κεντρική Γαλλία όπου έστησε το εργαστήρι του
κατασκευάζοντας αργαλειούς για την παραγωγή πετασμάτων
(ταπισερί) από δικά του σχέδια (1969-1975). Την ίδια
περίοδο χρονολογούνται επίσης και τα πρώτα βιδωτά γλυπτά
που θα καθορίσουν την τεχνική στη δουλειά του μέχρι
τέλος της ζωής του. Διδάσκει στη Σχολή Διακοσμητικών
Τεχνών στο Παρίσι (1975 -1976) και εν συνεχεία στη Σχολή
Καλών Τεχνών της Μασσαλίας (1979-1980) μετά τη
μετακόμιση του στη Νότια Γαλλία. Την περίοδο 1979-1982
δημιούργησε τη σειρά έργων με τίτλο Νέα Γενιά με την
οποίαν αντιπροσώπευσε την Ελλάδα στην
Bienale
της Βενετίας το 1980. Από τότε, και για τα 15 υπόλοιπα
χρόνια της ζωής του, θα δουλέψει στην Ελλάδα εκθέτοντας
συχνά, μέχρι την τελευταία του έκθεση, το 1991. |
|
Born 1918 in Athens. Studied sculpture at the Athens
Academy of Fine Arts (1936-9). Went to Paris 1945 on a
French government scholarship to study at the Academie
de la grande chaumiere. Lived in France until his death
in Arles in 1995. Held more than 30 solo exhibitions in
art galleries all over the world, and took part in major
international group exhibitions, including: regular
appearances at the Salon de la jeune sculpture and the
Salon de mai in Paris; Antwerp Biennale (1953), Sao
Paulo Biennale (1955), and Venice Biennale (1964, with
Zongolopoulos; 1982, representing Greece in the
sculpture section). His works grace public spaces in a
number of European cities, including Lyons, Brussels,
and Athens. His activities also included organising
sculpture workshops at the Ecole des arts decoratifs in
Paris (1975-6) and the Ecole des Beaux-Arts in
Marseilles (1979-80). Was made a Chevalier des lettres
et des arts in 1984. Was a member of the Tomi art group.
Worked in tapestry.
Having settled in Paris and made the acquaintance of the
sculptor Henri Laurens, Coulentianos moved away from
academic forms, thereafter working exclusively in metal
(tin, lead, copper, iron, steel). The human body,
usually female, was his main subject at first. His works
became increasingly stylised, with emphasis on
geometrical structures. His 'bolted' sculptures of the
'70s epitomised his career to date, being works of
usually large dimensions and consisting in assemblages
of flat or curved surfaces, pure in form but dynamic in
movement. Their characteristic feature is painted iron
(black, red, or white). |