ABOUT US BUYING SELLING CALENDAR RESULTS CONTACT US .
Ο ΟΙΚΟΣ ΑΓΟΡΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ .

CURRENT AUCTION PUBLICATIONS SUBSCRIPTIONS PLACE BID ANNOUNCEMENTS LINKS .
ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ .

 

   
     

Auction Sale:
Δημοπρασία
:

37

4 Ιουνίου 2025 - Ξενοδοχείο Κλεοπάτρα, Λευκωσία
4 June 2025 - Cleopatra Hotel, Nicosia


 

Lot 49  

next lot

     

 
Ivan Nikolaevich Kramskoy (1837 - 1887)
Elderly man with a book
Signed and dated ‘1884 / KRAMSKOY / 4
Апрель (4 April)
Oil on canvas, 47 x 58 cm

Estimate:

 12.000 – 17.000
 
  Place Bid   
 

 
Ιβάν Νικολάεβιτς Κράμσκοϊ (1837 - 1887)
Ηλικιωμένος με βιβλίο
Υπογεγραμμένο και χρονολογημένο "1884 / Κ
RAMSKOIV / 4 Апрель" (4 Απρίλη)
Λάδι σε καμβά, 47 Χ 58 εκ.

Εκτίμηση:

 12.000 – 17.000
 
  Συμμετοχή με προσφορά 
 

 Notes / Σημειώσεις

 

Αξιολόγηση πίνακα του IVAN NIKOLAYEVICH KRAMSKOI με επιστημονικές διαγνωστικές μεθόδους

Evaluation of IVAN NIKOLAYEVICH KRAMSKOI painting by scientific diagnostic methods

 

Ο Ιβάν Ν. Κραμσκόι ήταν Ρώσος ρεαλιστής ζωγράφος και κριτικός τέχνης διανοούμενος ηγέτης του δημοκρατικού κινήματος (1860-1880) της ρωσικής τέχνης. Ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες κατά τη διάρκεια της βασιλείας του τσάρου Αλέξανδρου Β', έμεινε στην ιστορία ως συνιδρυτικό μέλος του κινήματος «Οι Περιπλανώμενοι». Από το 1857 έως το 1863 σπούδασε στην Ακαδημία Τεχνών της Αγίας Πετρούπολης – εκεί δε, αντέδρασε κατά της ακαδημαϊκής τέχνης και υπήρξε πρωτεργάτης της «εξέγερσης των δεκατεσσάρων», η οποία κατέληξε στην αποπομπή από την Ακαδημία μιας ομάδας αποφοίτων της, οι οποίοι στην συνέχεια οργάνωσαν την «Άρτελ των καλλιτεχνών». Αυτό δεν τον εμπόδισε να μπει στην Ακαδημία ως καθηγητής το 1869. Το 1873 ο Τρετιακόφ του ανέθεσε να φιλοτεχνήσει το πορτρέτο του Λέων Τολστόι για την πινακοθήκη του. Έργα του εκθέτονται σε Μουσεία Τέχνης στη Μόσχα και την Αγία Πετρούπολη.

 

Ivan Nikolayevich Kramskoy (Russian: Иван Николаевич Крамской; 8 June [O.S. 27 May] 1837 - 5 April [O.S. 24 March] 1887) was a Russian Realist painter and art critic. One of the most prominent artisans during Tsar Alexander II's reign, he is remembered as co-founding member and public frontman of the Peredvizhniki movement.


Kramskoi came from an impoverished petit-bourgeois family. From 1857 to 1863 he studied at the St. Petersburg Academy of Arts; he reacted against academic art and was an initiator of the "Revolt of the Fourteen" which ended with the expulsion from the Academy of a group of its graduates, who organized the Artel of Artists ("Артель художников").

Influenced by the ideas of the Russian revolutionary democrats, Kramskoi asserted the high public duty of the artist, principles of realism, and the moral substance and nationality of art. He became one of the main founders and ideologists of the Company of Itinerant Art Exhibitions (or Peredvizhniki). In 1863–1868, he taught at the drawing school of a society for the promotion of applied arts. In 1871, ten years after Taras Shevchenko's death, Kramskoi created a portrait of the poet that became widely popular. He created a gallery of portraits of important Russian writers, scientists, artists and public figures (Lev Nikolaevich Tolstoy, 1873, Ivan Shishkin, 1873, Pavel Mikhailovich Tretyakov, 1876, Mikhail Saltykov-Shchedrin, 1879, Sergei Botkin, 1880) in which expressive simplicity of composition and clarity of depiction emphasize profound psychological elements of character. Kramskoi's democratic ideals found their brightest expression in his portraits of peasants, which portrayed a wealth of character-details in representatives of the common people.

In one of Kramskoi's most well known paintings, Christ in the Desert (1872, Tretyakov gallery), he continued Alexander Ivanov's humanistic tradition by treating a religious subject in moral–philosophical terms. He imbued his image of Christ with dramatic experiences in a deeply psychological and vital interpretation, evoking the idea of his heroic self-sacrifice.

Aspiring to expand the ideological expressiveness of his images, Kramskoi created art that existed on the cusp of portraiture and genre-painting ("Nekrasov during the period of 'Last songs,'" 1877–78; "Unknown Woman," 1883; "Inconsolable grief," 1884; all in Tretyakov gallery). These paintings disclose their subjects' complex and sincere emotions, their personalities and fates. The orientation of Kramskoi's art, his acute critical judgments about it, and his persistent quest for objective public criteria for the evaluation of art exerted an essential influence on the development of realist art and aesthetics in Russia in the last third of the nineteenth century.

Web Analytics
 
 

Psatharis Auctions - Δημοπρασίαι Ψαθάρης

.